Jak se vyznat v pojmech o pojištění – kdo je pojistitel, pojistník nebo pojištěný?
Další zdražení povinného ručení
Trh s povinným ručením v posledních letech ztrácí na ziskovosti a marže se pohybují na velmi nízkých hodnotách. Nové odvody by měly okamžitě způsobit zvýšení pojistného. A v některých případech až o stokoruny.
Novela zákona udávala pojišťovnám nově povinnost přispívat hasičským sborům, které se podílejí na likvidačních pracích na silnicích. A příspěvky šly nejen hasičům. Peníze dostávají také policisté a zdravotníci. Podobný zákon již vláda schvalovala několikrát až nakonec prošel.
Podle něj platí pojišťovny z vybraného povinného ručení 3 % integrovaným složkám. Hasiči tak ročně od pojišťoven získávají až 600 miliónů korun. Vybrané peníze budou pravděpodobně použity především na investici do nové techniky.
Povinné ručení je již pár let ne tolik ziskovým produktem. Každý rok klesá trh s povinným ručením o nějaké procento. A podle České asociace pojišťoven by měl trh dále klesat, přinejlepším stagnovat.
Pro někoho pár korun, pro jiné stovky
Nový 3% odvod pojistného se nijak zvlášť na cenách povinného ručení neodrazil. Většina řidičů si připlatilo pouze několik desítek korun ročně. Pokud vůbec. Hlouběji do kapsy si ovšem museli sáhnout majitelé silnějších aut nebo notoričtí bourači. Těm se po zavedení novely zvedlo pojistné až o několik set korun za rok.
Snížit nebo alespoň kompenzovat cenu po zdražení mohou řidiči několika způsoby. Jedním z nich je například platba ročního pojistného jednorázově. Více splátek totiž ve výsledku vyjde dráž. Ke snížení pojistky také napomáhá pravidelná aktualizace smlouvy. Největší úspora se ovšem získá při změně pojistitele.
Zdražování tím nekončí
Podle Broker Consulting POVIndexu se ceny povinného ručení v roce 2022 pohybovaly průměrně kolem hodnoty 6 800 Kč. Jednalo se o nejvyšší číslo uvedeného ukazatele za poslední tři roky.
Oproti roku 2021 došlo k nárůstu POVIndexu o cca dvě stě korun, což je způsobeno nejistotou na trzích a s tím spojeným zdražováním vstupů.
Pojišťovny musí zvednou ceny zejména kvůli škodní inflaci, kterou nelze nijak ovlivnit. Navýšení cen tak ovlivňují nejen autoopravárenské činnosti, nicméně také zdražování materiálů, energií, mezd i logistiky.
Jediné, co může v současné době trochu utlumit růst inflace, je zlevňování ojetin, postupně klesající zájem o nová auta a také konkurenční boj pojišťoven.
Zdražení povinného ručení podle kategorií
Zvýšení cen se nejvíce dotklo skupin, které jsou z pohledu pojišťoven nejrizikovější, je u nich největší pravděpodobnost nehody a tudíž i pravděpodobnost vyplácení pojistné částky. Dražší povinné ručení tedy nyní mají mladí řidiči, majitelé silných aut a lidé z měst nad 50 000 obyvatel.
Nejvíce doplácejí momentálně na zdražení mladí řidiči do 22 let. Těm stoupla cena pojištění o více než 11 %. Opačně jsou na tom řidiči ve věku mezi 35 a 39 roky. Těch se zdražení dotklo nejméně, cena povinného ručení se pro ně zvedla pouze o 1,4 %.
Podle místa bydliště stále platí, že nejdražší pojištění je pro lidi z Prahy. Největší meziroční nárůst cen se dotkl řidičů ze všech ostatních měst nad 50 000 obyvatel. Řidiči z velkých měst tak platí ročně za autopojištění v průměru 3 086 korun, klienti z malých měst 2 794 korun a obyvatelé Prahy 3 600 korun ročně.
Zdražování se také dotklo řidičů s nejsilnějšími vozy, s kubaturou nad 2 500 ccm. Cena povinného ručení jim stoupla o 17,3 %. Ceny se zvedly i pro vozidla s nejlevnějšími cenami, s kubaturou do 1 000 ccm. Konkrétně o více než 11 %. To jsou dvě skupiny řidičů, kterých se zdražení dotýká nejvíce.