
Přepis vozidla – co je potřeba k přepisu auta
Návrh vlastní SPZ (Státní poznávací značky) může být zajímavým způsobem, jak přidat svému autu osobní šmrnc a zároveň vyjádřit svou kreativitu. SPZ je důležitým identifikačním prvkem vozidla a v mnoha zemích platí určitá pravidla a omezení pro jejich tvorbu. Jak si navrhnout vlastní SPZ a dodržet přitom platné předpisy?
Do roku 2015 byl řidič povinen měnit registrační značku vozidla vždy, pokud se stěhoval do jiného kraje, nebo pokud si pořizoval nové vozidlo. Toto vláda změnila. Podle novely zákona č. 56/2001 Sb. vydrží jedna značka řidiči po celý život. Zákon, který začal platit již od ledna roku 2016.
Vláda si od zákona slibovala především nový příjem do rozpočtu. Za nové značky podle vlastní předlohy totiž občan zaplatil 10 000 Kč. Doposud se za registrační značku platilo pouze pár stovek. Kromě výnosů se také výrazně snížily celkové náklady na výrobu značek.
Díky tomu, že registrační značky již nejsou vázány na vozidlo, avšak nově na řidiče, uspoří vláda několik desítek miliónů korun ročně.
S vlastní SPZ se každý řidič musí pochlubit, nejlépe pojišťovně při uzavírání výhodné nabídky povinného ručení.
Sjednat povinné ručení >
SPZ znamená „Státní poznávací značka“ a je to identifikační značka, kterou vozidla mají na své přední a zadní části. Každé vozidlo, které je registrováno a povoleno k provozu na veřejných komunikacích, musí mít SPZ.
Tato značka slouží k identifikaci a evidenci vozidla, umožňuje policistům, dopravním inspektorům a dalším oprávněným osobám snadnou kontrolu vozidla a jeho majitele.
SPZ obvykle obsahuje kombinaci písmen a čísel, která je unikátní pro každé vozidlo. Kombinace na SPZ může být buď náhodně přidělena při registraci vozidla, nebo majitel vozidla může žádat o tzv. „vlastní SPZ“, což je kombinace písmen a čísel, kterou si sám navrhne a ověří, že není již použita jiným vozidlem.
SPZ slouží k identifikaci vozidla při různých situacích, jako je dopravní přestupek, nehoda, krádež nebo jiné právní záležitosti týkající se vozidla. SPZ je také používána k identifikaci vozidla pro parkovací zóny, mýtné systémy a další účely.
Každá země má svůj vlastní systém SPZ s vlastními pravidly a formátem. Zpravidla SPZ obsahuje název státu nebo jeho zkratku, číslice a písmena. Důležité je dodržovat zákony a pravidla dané země týkající se SPZ, aby bylo vozidlo provozováno legálně a bez komplikací.
Historie SPZ sahá až do 19. století, kdy bylo u vznikajícího automobilového průmyslu potřeba identifikovat jednotlivá vozidla, aby bylo možné sledovat jejich provoz a vlastnictví. Zde je krátký přehled historie SPZ:
Historie SPZ ukazuje, jak se tento prvek postupně vyvíjel od jednoduchých číselných značek až po různé kombinace čísel a písmen, které se používají dnes. SPZ se staly důležitým identifikačním prvkem vozidel a jejich vývoj pokračuje i nadále, s ohledem na nové technologie a potřeby moderní společnosti.
První SPZ v České republice byly zavedeny v roce 1906, kdy byla Česká republika součástí Rakouska-Uherska.
Pro jednotlivé země a nejvýznamnější města bylo přiděleno samostatné písmeno. Tak např. značky automobilů ve Vídni začínaly písmenem A, v Praze N, zbytku Čech O, na Moravě P a ve Slezsku R.
Poslední tři číslice rakousko–uherských značek byly uváděny v dolní části tabulky; jednalo-li se o více než třímístné číslo, tisíce byly uvedeny v horní části. Toto rozdělení bylo zdůvodněno tím, že „by se číslo více než trojmístné za rychlé jízdy automobilu těžko četlo“.
Původní SPZ měly formát dvou písmen a tří čísel, například „AB-123“. Tyto SPZ byly používány až do první světové války, kdy se pravidla měnila v závislosti na aktuálních politických a administrativních změnách v Rakousku-Uhersku.
Po první světové válce a vzniku Československa se v roce 1919 zavedly nové SPZ s formátem tří písmen a tří čísel, například „ABC-123“. Tento formát se používal až do roku 1939, kdy bylo Československo okupováno nacistickým Německem.
Až 64 % českých řidičů přeplácí povinné ručení.
Porovnat ceny povinného ručení >
Po druhé světové válce a obnovení Československa se opět změnil formát SPZ. V roce 1945 byl zaveden formát dvou písmen, pomlčka, dvě čísla, pomlčka a jedno písmeno, například „AB-12-C“. Tento formát byl používán až do roku 1960, kdy se znovu změnila pravidla a začal se používat formát s pěti číslicemi, například „12345“.
V dalších letech došlo ke změnám v barvách a provedení SPZ, avšak základní formát s pěti číslicemi zůstal. Dnes jsou SPZ v České republice ve formátu „12345“ nebo „1AB2345“ pro vícečetné SPZ (např. pro taxíky).
Historie SPZ v České republice odráží politické a administrativní změny, které se v této oblasti odehrály od počátku 20. století až do současnosti. Dnes jsou SPZ důležitým identifikačním prvkem našich vozidel a slouží ke sledování a kontrole provozu na silnicích.
Registrační značky na přání si mohou zvolit řidiči aut, motocyklů i mopedů. Státní poznávací značka neboli SPZ u osobních automobilů je složená z 8 znaků, u mopedů z 5 znaků a motorky mají na značce celkem 7 znaků.
Postup vlastního návrhu:
SPZ na přání přitahuje pozornost, a proto je lepší přikoupit i havarijní pojištění, které zajistí vůz v případě škod vzniklých na silnici i mimo ni.
Porovnat nabídky havarijního pojištění >
Sledováním těchto kroků a dodržováním pravidel a omezení v konkrétní zemi si každý může navrhnout originální a osobní SPZ, která mu bude sloužit jako jedinečný identifikační prvek na jeho vozidle. Být kreativní, avšak zároveň respektovat zákony a pravidla, aby byla možnost si užívat novou SPZ bez problémů.
Jaké jsou podmínky pro SPZ na přání:
Posouzení a schválení návrhu na registrační značku provádí úřady obcí s rozšířenou působností. Centrální registr vozidel hlídá, aby nebyly vydány dvě zcela totožné SPZ, nebo stejná SPZ na přání již není rezervovaná.
Nejzajímavější novinkou je již zmiňovaná možnost výběru nápisu na značce. Zakázaná jsou pouze vulgární slova a nápisy odkazující na existující firmu, tedy jakoukoliv formu reklamy.
Ministerstvo myslí také na ty, kteří nebudou ochotni platit 10 000 Kč za vlastní značky. V budoucnu se tak budou vyrábět značky s náhodně vybranými symboly.
Jestli bude o značky i nadále zájem, se zatím neví. Většina řidičů pravděpodobně není ochotna za registrační značku zaplatit tolik peněz. Ostatně tomu napovídá i situace na Slovensku, kdy možnosti navrhnout si za úplatu vlastní nápis, využilo jen několik málo tisíc řidičů.
Tak jako u běžných SPZ je i tato registrační značka na přání přenositelná. Pokud majitel značky zůstane stejný, můžete tuto značku přeregistrovat na vaše jiné vozidlo. Značka může být použitá ale pouze na jednom vozidle současně.
Při cestách do zahraničí většina řidičů spoléhá na plnění svého povinného ručení a opomíjejí stejně důležité cestovní pojištění.
Porovnat nabídky cestovního pojištění >
RZ na přání není předmětem dědictví, protože není ani předmětem vlastnictví. Pokud někdo zdědí vozidlo, které má vlastní originální RZ, stává se novým provozovatelem s touto značkou. Není možné zdědit pouze samotnou značku.
Pokud chce vlastník prodat auto má dvě možnosti, jak se značkou naložit:
Pokud je SPZ poškozená, např. po autonehodě, může se na příslušném úřadě vyměnit, a to za poplatek 600 Kč. V případě ztráty nebo odcizení náhrada není možná a nová značka na přání bude zájemce opět stát 10 000 Kč.
V dnešní podobě je registrační značka obdélníková tabulka, na které jsou černá písmena a čísla, které identifikují konkrétní vozidlo. SPZ mají také, z důvodu cestování do zahraničí, označení státu (ČR).
SPZ jsou rozlišené také pomocí barev:
První písmeno zleva na SPZ označuje kraj, ve kterém bylo vozidlo registrováno:
Dnes již není potřeba značku měnit, pokud byl dříve vůz registrován v jiném kraji. Registrační značka zůstává stejná. Pokud dojde k poškození, ztráty nebo odcizení registrační značky, poškozený dostane další značku s kódem nového kraje.