Jak se vyznat v pojmech o pojištění – kdo je pojistitel, pojistník nebo pojištěný?
Ke škodám na čelních sklech dochází nejčastěji na jaře
Právě jarní měsíce jsou hlavní sezónou poškozených či rozbitých čelních skel u vozidel. Důvodem jsou poškozené silnice a zbytky posypového materiálu, který na silnicích zůstává ještě několik týdnů po skončení zimy. I přes mírnou zimu řeší pojišťovny tisíce případů poškozených čelních skel měsíčně.
Pokud dojde ke škodě na čelním skle u auta, je potřeba nejprve zjistit zda je sklo zaplatitelné pojišťovnou. Pokud to není možné, pak je nutné sklo nechat opravit, což bude vyžadovat technika, který odstraní případnou prasklinu či jinou škodu na skle.
To může být provedeno použitím speciálního kitu na sklo nebo je třeba se obrátit na specializovanou společnost, která provádí tuto práci. Poté je třeba nakoupit nové sklo a následně je nechat namontovat a opravit tak vozidlo.
V České republice se např. v roce 2019 evidovalo celkem 188 399 pojistných událostí na čelních sklech, což je pokles oproti předchozímu roku o 2 %. Na pojistnou událost připadá v průměru 8 844 Kč.
Nejvíce rozbitých čelních skel připadá na jarní měsíce
Právě na jaře počet rozbitých čelních skel každým rokem vzroste. Důvodem je konec zimy, poškozené silnice a zbytky posypového materiálu. Stačí jeden malý kamínek, který odlítne od vozovky, a čelní sklo je rozbité.
Někdy je možné poškozené čelní sklo opravit, většinou je však nutná výměna. Cena opravy či výměny se liší dle typu vozidla a míry poškození.
V případě malé plochy čelního skla by se mělo počítat s cenou kolem 1 000 Kč až 3 000 Kč, zatímco v případě velké plochy skla bude cena o něco vyšší, kolem 4 000 Kč až 8 000 Kč. Cena opravy je obecně nižší než u nákupu nového čelního skla.
Oprava čelního skla závisí na typu čelního skla a rozsahu opravy. Může trvat několik minut až několik dní. Pokud je poškození menší, například odřenina, provede se rychlejší oprava.
Pojištění čelního skla
Velmi užitečné je proto pojištění čelního skla, které obvykle pojišťovny nabízí jako volitelné připojištění k povinnému ručení či k havarijnímu pojištění. Cena pojištění není vysoká a určitě se vyplatí. Pojištění se vztahuje na předměty odlétající od kol jiných vozidel i na srážku s ptákem.
Cena pojistného pro přední sklo se pohybuje různě v závislosti od pojišťovny, kterou dotyčný má. Čelní sklo obvykle patří do nezbytných pojistných programů a měla by vám poskytovat minimální pojištění. To nejčastěji zahrnuje náklady na čelní sklo, pokud bylo poškozeno nebo ukradeno.
Doba trvání, částka a další kritéria pojistného budou záviset na konkrétní pojistné smlouvě.
Jak to dokázat?
Dokázat pojišťovně, že se škoda skutečně stala tak, jak poškozený popisuje, se prakticky nedá. Tím pádem mizí i možnost, že by ji uhradili z povinného ručení viníka.
Jedna výjimka se nabízí – záznam z kamery snímající provoz před vozidlem. Jako bernou minci jej posuzují například v Allianz.
Pojišťovny tak přesvědčují řidiče, aby si sjednali havarijní pojištění či připojištění čelního skla, jinak nemůžou být škody z poškození čelního skla uhrazeny.
Z havarijního pojištění nebo připojištění skel se hradí prakticky všechny případy poškození skla, a proto to má smysl. „Z celkového počtu uplatněných škod na skle jich hradíme 93 procent,“ říká Eva Svobodová z Uniqy.
Pojišťovny nabízejí dvě varianty pojištění. Zaprvé, limity plnění, podle nich pak nastavují pojistnou částku. Tak to má například Kooperativa. Zadruhé to jsou přímo pojistné částky nastavené na jednotlivé modely vozidel, což upřednostňuje například Allianz nebo Generali.
V některých případech lze čelní sklo opravit
Ne všechna poškození nutně znamenají výměnu čelního skla. Některá menší poškození lze opravit tzv. scelováním.
Může se jet s poškozeným čelním sklem?
Pokud chybí čelní sklo nebo je poškozeno na více než 50 % plochy, dojde k zadržení malého techničáku, který policie pošle na příslušný úřad s registrem vozidel. S takovým autem se nesmí jezdit a je nařízen odtah vozidla. Závada se musí neprodleně odstranit a poté je nutné projít technickou kontrolou na STK.
Pokud bude řidič přes to všechno jezdit dál, je to nepovolená jízda, za niž hrozí až rok zákazu řízení a pokuta do výše 20 000 Kč.
Nejčastější škody na čelních sklech
Nejčastějším poškozením čelních skel jsou praskliny a trhliny, které se obvykle objevují kvůli nárazu. Drobné poškrábání, praskliny nebo škrábance mohou být také způsobeny hrubým čištěním nebo drobnými nehodami.
Kromě toho, může být čelní sklo postiženo poškozením způsobeným třením, kameny nebo předměty, které se dostanou do styku s čelním sklem. U některých vozů může také docházet k poškození kvůli silnému havarijnímu stavu, zejména na starších vozidlech.
Z jaké pojistky lze uhradit škodu na čelním skle?
Povinné ručení
- ve většině případů se neproplácí
- plnění se poskytuje výjimečně
Šance na proplacení stejné situace je u: ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.
Havarijní pojištění
- šance na úhradu škody vysoká
- počet zamítnutých případů je mizivý
Šance na proplacení je u: Allianz, Generali, Kooperativa.
Připojištění čelního skla
- šance na úhradu škody vysoká
- nespojuje se se spoluúčastí
- plnění je poskytováno do výše zvoleného limitu
Před uzavřením pojistky stojí za to zjistit v příslušném servisu, kolik by stála výměna včetně práce nebo oprava. Díky připojištění odpadají starosti s prokazováním toho, kdo je za poškození odpovědný. Navíc pojistné plnění nemá vliv na bonus z havarijního pojištění.
Šance na proplacení je u: Allianz, ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.
Pojistka na blbost
- šance na úhradu škody nízká
- není zahrnut odlétnutý kamínek z jízdy
- škody způsobené v silničním provozu jsou vyloučeny
- vyloučeny i úmyslně způsobené škody
Šance na proplacení je u: Allianz, ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.